23/10/08

ΚΕΣ: Ιδιωτικά πανεπιστήμια ...από την πίσω πόρτα

Η κυβέρνηση, συνεχίζοντας στην προσφιλή της τακτική των τελευταίων χρόνων να προσπαθεί να πιάσει στον ύπνο τους φοιτητές ώστε να μην τους δοθεί δυνατότητα να αντιδράσουν, ψήφισε τη νεκρή περίοδο του καλοκαιριού (στο θερινό τμήμα της βουλής...) ένα νομοσχέδιο που, ενώ υποτίθεται πώς στόχο έχει την "αξιολόγηση" και τη θέσπιση κανόνων ίδρυσης και λειτουργίας των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), στην πράξη αναγνωρίζει τα κολέγια σαν εκπαιδευτικά ιδρύματα. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται ο πολυκατακερματισμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ανοίγεται ο δρόμος για την επαγγελματική ισοτίμησή τους με τα πτυχία των ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων. Τα περιβόητα κριτήρια, δε, τα οποία "βάζουν τάξη" στον άναρχο χώρο των ΚΕΣ δεν είναι παρά η καταβολή χρηματικών ποσών από πλευράς των επιχειρηματιών-ιδιοκτητών τους.

Παράλληλα, στην περίπτωση των κολεγίων-παραρτημάτων πανεπιστημίων του εξωτερικού, η μόνη προϋπόθεση είναι η εναρμόνιση με το μητρικό πανεπιστήμιο ως προς: τα προσόντα των διδασκόντων που απαιτούνται, την αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων κλπ. Επιπλεόν θα πρέπει οι υπηρεσίες κατάρτισης να έχουν πιστοποιηθεί και αξιολογηθεί μόνον από το πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Όλη η εκπαιδευτική διαδικασία του κολεγίου καθορίζεται δηλαδή από το μητρικό πανεπιστήμιο και τις επιλογές του, και το οποίο έχει κάθε δυνατότητα διάρθρωσης των σπουδών με τα κριτήρια που το ίδιο θέτει. Αυτό σε συνδυασμό με το οτι τα κολέγια και τα εργαστήρια ελευθέρων σπουδών θα λειτουργούν σαν παράλληλη βαθμίδα ιδιωτικής εκπαίδευσης με τα δημόσια πανεπιστήμια θα είναι "δούρειος ίππος" για την εναρμόνιση της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τα κριτήρια και τη λογική της διαδικασίας της Μπολόνια (πανεπιστήμια-επιχειρήσεις, ανταγωνιστικότητα, αξιολόγηση από την αγορά, ατομικός φάκελος προσόντων για τους φοιτητές, κατακερματισμός των πτυχίων κ.α.). Παραβιάζεται επίσης στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος, την αναθεώρηση του οποίου (και στην οποία συναινούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) είχε ανατρέψει το μαχητικό πανεκπαιδευτικό κίνημα πριν 1,5 χρόνο.

Με το νομοσχέδιο του καλοκαιριού λοιπόν η κυβέρνηση έστρωσε το κόκκινο χαλί για την ισοτίμηση των πτυχίων των αποφοίτων των ΚΕΣ με αυτά των αποφοίτων ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτό η κυβέρνηση επιδιώκει να επιτευχθεί μέσα από την υιοθέτηση της κοινοτικής οδηγίας 36/05, η οποία αναγνωρίζει επαγγελματική ισοτιμία των πτυχίων των κολεγίων με τα ελληνικά πανεπιστήμια (π.χ. τα 4ετή ελληνικά πτυχία εξισώνονται με 3χρονα bachelor), και η οποία οδηγεί σε εξίσωση των εργασιακών και επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων κάθε ιδρύματος (ΑΕΙ-ΤΕΙ και ΚΕΣ) προς τα κάτω. Κανείς εξάλλου δεν μπορεί να πιστέψει οτι η κυβέρνηση του κοινωνικού πολέμου ξαφνικά κόπτεται για τους αποφοίτους των ΚΕΣ...

Με πρόσχημα την αναγνώριση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων (που έχουν ήδη αναγνωριστεί στα κράτη-μέλη καταγωγής), αναγνωρίζονται τα κολέγια σαν εκπαιδευτικές δομές πλάι στα δημόσια πανεπιστήμια, συμπαρασύροντας όλη την εκπαίδευση στην παροχή κατάρτισης, τους κύκλους σπουδών κ.α. και νομιμοποιώντας τελικά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια (μέσα και από τον ανταγωνισμό δημόσιου-ιδιωτικού που θα οξυνθεί). Αξίζει να σημειώσουμε οτι αυτός που πρότεινε τη συγκεκριμένη τροπολογία στο Ευρωκοινοβούλιο δεν είναι άλλος από τον Κωστή Χατζηδάκη, τότε ευρωβουλευτή και νυν υπουργό της κυβέρνησης! Αυτό καταδεικνύει αφ'ενός την έμπρακτη συμμετοχή των ελληνικών κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ στη χάραξη των αντιδραστικών κατευθύνσεων της ΕΕ (και των ειδικεύσεων τους για κάθε χώρα), αφ'ετέρου καθιστά γελοία τα επιχειρήματα υπουργείου, κυβέρνησης και του υπηρέτη τους στα πανεπιστήμια ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, περί "ανήμπορης Ελλάδας να αρνηθεί τις διαταγές της ΕΕ".

Τροφοδότης αυτών των κολεγίων αποτελεί η λαιμητόμος βάση του 10 στις πανελλήνιες (που αποτελεί ταξικό και εξεταστικό φραγμό καθώς οι άμεσα θιγόμενοι είναι οι μη έχοντες την οικονομική βοήθεια για εξωσχολική βοήθεια), καθ'ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι σπουδαστές των ΚΕΣ είναι παιδιά που απέτυχαν να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα μόρια. Είναι άλλωστε ενδεικτικό οτι οι σπουδαστές των κολεγίων, αριθμητικά είναι πολύ λιγότεροι από τις κενές θέσεις που έμειναν στα ΤΕΙ, καταδεικνύοντας την επιλογή της κυβέρνησης με τη βάση του 10 να φτιάξει την πελατεία των ιδιωτικών κολεγίων.

Μπροστά σ'αυτήν την πραγματικότητα και τη νέα επίθεση που ετοιμάζεται στα δικαιώματα της σπουδάζουσας νεολαίας (και που υπονομεύει το ήδη δυσοίωνο εργασιακό τους μέλλον), είναι ανάγκη να παλέψουμε για την αντεπίθεση του φοιτητικού και νεολαιίστικου κινήματος, με σκοπό την ανατροπή των μέτρων και συνολικά της εκπαιδευτικής "μεταρρύθμισης". Σ'αυτή τη μάχη πρέπει να επιδιώξουμε την ενότητα και όχι το διαχωρισμό με τους σπουδαστές των ΚΕΣ, στη βάση της λίγο-πολύ κοινής εργασιακής μας προοπτικής, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τους βλέπουμε σαν εχθρούς. Να αγωνιστούμε για την άρση των κατακερματισμών και των διαιρέσεων που προσπαθεί να επιβάλλει το αστικό μπλοκ εξουσίας στη σπουδάζουσα νεολαία, και σε κοινό μέτωπο με μαθητές, δασκάλους, καθηγητές να ανατρέψουμε την πολιτική που μας θέλει φθηνούς, αναλώσιμους, χωρίς δυνατότητα συλλογικής διαπραγμάτευσης, έρμαιο στις ορέξεις του κάθε αυριανού εργοδότη. Ένα κίνημα που θα υπερβαίνει τις συντεχνιακές λογικές, θα έχει μαζική απεύθυνση στην πληττόμενη κοινωνική πλειοψηφία, και άρα περισσότερες πιθανότητες να νικήσει.


  • Όχι στην αναγνώριση των ΚΕΣ, άμεση κατάργησή τους
  • Ενιαία Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση για όλους, με ενσωμάτωση των σπουδαστών των ΚΕΣ στο δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο
  • Όχι στην εισαγωγή της οδηγίας 36/2005 στο εθνικό δίκαιο, ανυπακοή στις κατευθύνσεις της ΕΕ για την εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου