23/11/10

ΤΟ ΤΑΝΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ!


Οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας στους Δελφούς, πήραν σάρκα και οστά μέσα από το κείμενο διαβούλευσης που μέχρι το Γενάρη θα τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Αυτό το κείμενο που επιχειρεί διαρθρωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης έχει σημάνει συναγερμό σε όλο το Πανεπιστήμιο! Η επίθεση που έχουν εξαπολύσει από κοινού η κυβέρνηση, η ΕΕ και το ΔΝΤ μαζί με τους συμμάχους τους, βλέπουν την εκπαίδευση ως ένα ακόμη θύμα- έχουν προηγηθεί οι μισθοί, η υγεία, η ασφάλιση- όπου στο βωμό της κρίσης θα πρέπει να αποφέρει κέρδος. Οι αλλαγές στο DNA του πανεπιστημίου συνοψίζονται σε 3 άξονες:



  1. Εισαγωγή επιχειρηματικών κριτηρίων λειτουργίας και χρηματοδότησης: το Πανεπιστήμιο πρέπει να λειτουργεί σαν μία επιχείρηση που παράγει κέρδος. Σ’ ένα τέτοιο «πανεπιστήμιο» δεν υπάρχει χώρος για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, ενώ οι φοιτητικές παροχές όπως σίτιση, στέγαση, συγγράμματα, αποτελούν πλέον βαρίδι στα οικονομικά του κάθε ιδρύματος. Συγκεκριμένα το μνημόνιο ορίζει ότι η παιδεία από δημόσιο και δωρεάν κοινωνικό αγαθό, μετατρέπεται σε παρεχόμενη υπηρεσία(!!!) Παράλληλα το νέο διοικητικό σχήμα περιλαμβάνει τα Συμβούλια Διοίκησης, τα οποία θα αποτελούνται από επιχειρηματικά στελέχη, ενώ οι πρυτάνεις θα διορίζονται απευθείας από το υπουργείο. Με αυτό τον τρόπο εντολοδόχοι του υπουργείου και ιδιώτες-επιχειρήσεις θα μπαίνουν στα πανεπιστήμια και θα καθορίζουν τα πάντα, από τα προγράμματα σπουδών και τη γνώση που θα παίρνουμε μέχρι την έρευνα που θα γίνεται! Την ίδια στιγμή θα μας αξιολογούν με βάση τα κριτήρια της αγοράς, ενώ τα δίδακτρα δεν είναι απίθανο σενάριο!!!


  1. Κατάργηση Πτυχίου-Μετατροπή του Πανεπιστημίου σε κέντρο κατάρτισης: δεν θέλουν απόφοιτους με ολόπλευρη μόρφωση, αλλά εξειδικευμένους, με αποσπασματικές γνώσεις-πληροφορίες, αναλώσιμους και εύκολα εκμεταλλεύσιμους στο βωμό του κέρδους και των αγορών. Θέλουν απόφοιτους χωρίς επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα που θα μπορούν να διεκδικήσουν μέχρι 592 ευρώ (σύμφωνο πρώτης απασχόλησης για τη νεολαία-νόμος Λομβέρδου). Επιχειρείται η κατάργηση του πτυχίου και η αντικατάσταση του από τον ατομικό φάκελο προσόντων για κάθε φοιτητή. Κάτι τέτοιο καταδικάζει τον καθένα μας σε ένα ατέλειωτο ανταγωνιστικό κυνήγι μορίων, πιστωτικών μονάδων που θα πρέπει να μαζεύουμε από test, σεμινάρια ή εξετάσεις, ενώ ταυτόχρονα μας στερεί τη δυνατότητα συλλογικής διεκδίκησης των δικαιωμάτων μας κατά τη διάρκεια των σπουδών μας αλλά και αύριο στην εργασία.

  1. Αυταρχικό πλαίσιο λειτουργίας: σ’ ένα πανεπιστήμιο-επιχείρηση δε χωράει ο διάλογος, οι διεκδικήσεις, οι γενικές συνελεύσεις. Γι’ αυτό επιχειρείται η κατάργηση του Ασύλου που προστατεύει το κίνημα, ενώ διαγραφές των φοιτητών που δεν περνάνε στην ώρα τους τα μαθήματα θα αποτελέσουν μέθοδο παραδειγματισμού σε όσους δεν υπακούν στους εντατικοποιημένους ρυθμούς ή φέρνουν αντιστάσεις. Σε αυτό τον σκοπό συντελεί επίσης και το 1ο προπαρασκευαστικό έτος του πανεπιστημίου, το οποίο θα ορίζει το εάν, με ποιους όρους και σε ποια σχολή θα συνεχίσει να σπουδάζει ο φοιτητής.

Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός νέου μοντέλου εργαζόμενου ευέλικτου που για να επιβιώσει και να προσαρμόζεται κάθε φορά στις νέες ανάγκες της αγοράς θα πρέπει να επανειδικεύεται (δια βίου μάθηση). Πειθήνιου και υπάκουου, που θα ανέχεται αδιαμαρτύρητα όλες τις μορφές εκμετάλλευσης στην εργασία του. Έναν εργαζόμενο που θα δέχεται την εργοδοτική αυθεντία, θα λησμονήσει τον συνδικαλισμό, θα γίνει εν τέλη ο σκλάβος του 21ου αιώνα...

ΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ ΜΑΣ

Παράλληλα με τις ευρύτερες εξελίξεις στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην σχολή μας έχουν προκύψει μια σειρά από ζητήματα που καθόλου ξένα δεν μοιάζουν να είναι με τα σχέδια του υπ. Παιδείας και ευρύτερα την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης. Ας δούμε συγκεκριμένα μερικά απ' τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν ειδικά το τμήμα μας:

ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ: Ξεκάθαρο ήταν το μήνυμα του υπ. Παιδείας στους μεγαλοετείς, και όχι μόνο, φοιτητές του τμήματος: “Ότι πήρατε πήρατε”. Πλέον όλοι όσοι έχουν ξεπεράσει το όριο των 45 συγγραμμάτων καλούνται να βάλουν το χέρι βαθιά στη τσέπη αν θέλουν να πάρουν σύγγραμμα έστω και σε μαθήματα κορμού!
Η κυβέρνηση δεν έδωσε το παραμικρό περιθώριο και εφάρμοσε ακόμη ένα μέτρο, σπίλωσης του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας. Από κοινού καλούμαστε να παλέψουμε για το δικαίωμα στα συγγράμματα σύμφωνα με τις ανάγκες του ίδιου του φοιτητή και όχι με όρια και συμβιβασμούς.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ: Το μάθημα της Ηλεκτρονικής παρουσιάζει εμφανή σημεία διάλυσης. Ήδη από πέρσι έχουν παρουσιαστεί τόσο ελλείψεις σε εργαστήρια όσο και σε βοηθητικό προσωπικό που καθιστούν την ομαλή λειτουργία του μαθήματος αδύνατη. Για μια ακόμη χρονιά το εργαστήριο είναι για όποιον προλάβει! Σε αυτό θα λάβει μέρος ένα κομμάτι των φοιτητών του 2ου έτους και μερικοί μεγαλοετείς. Οι υπόλοιποι απ' το επόμενο εξάμηνο και βλέπουμε...
Με την υπάρχουσα κατάσταση δεν προβλέπεται να αλλάξει κάτι, όπως είπε ο πρόεδρος του τμήματος, κ. Γεωργιάδης, οι περικοπές δαπανών που επιτάσσει η κυβέρνηση δεν αφήνουν κανένα περιθώριο!
Λόγω αυτής της νοσηρής κατάστασης που απορρέει απ' την υποχρηματοδότηση του πανεπιστημίου τόσο υλικοτεχνικά όσο και από άποψη προσωπικού, όπως επίσης και ο γενικότερος τρόπος διδασκαλίας της θεωρίας, έχουν οδηγήσει σε συσσώρευση μεγάλης μερίδας φοιτητών. Εκτός απ' την προφανή αγανάκτηση για την υποχρηματοδότηση, πρέπει σαν σύλλογος φοιτητών να παλέψουμε, όπως και σε όλα τα μαθήματα, για πτυχιακή εξεταστική, που σημαίνει πως όλοι οι επί πτυχίω φοιτητές θα έχουν δικαίωμα να δώσουν το συγκεκριμένο μάθημα και στο τέλος του χειμερινού εξαμήνου με σκοπό την αποφόρτιση του μαθήματος και την συντόμευση των σπουδών τους.

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ: Το οικοδομικό μέρος της ανέγερσης του συγκεκριμένου κτηρίου τελείωσε στις αρχές της νέας ακαδημαϊκής περιόδου. Για κακή μας τύχη όμως τα κρατικά-κοινοτικά κονδύλια τελείωσαν με το τελευταίο βάψιμο... Αυτό που “ξέχασαν” όμως είναι η ουσία του κτηρίου, ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός(Η/Υ, βιβλιοθήκες, γραφεία, κ.α.) και φυσικά τα βιβλία.
Δια στόματος του κ. Γεωργιάδη και πάλι μάθαμε πως η χρηματοδότηση των παραπάνω(γύρω στα 40.000 ευρώ) δεν θα ολοκληρωθεί με κρατικά κονδύλια, άλλωστε μας τα έχουν λήξει από καιρό, αλλά μέσω μιας γραφειοκρατικής διευθέτησης απ' τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών φοιτητών του τμήματος! Τι μας λένε δηλαδή; Πλήρωνε φόρους για την παιδεία και έλα να ξαναδώσεις εκ νέου δίδακτρα για βασικές παροχές!
Αυτά είναι μερικά βασικά προβλήματα που καλούμαστε να αντιπαλέψουμε, την στιγμή που η συνηθισμένη εντατικοποίηση παίρνει εκ νέου σάρκα και οστά. Οι εργασίες και οι πρόοδοι για πολλοστή χρονιά μας γονατίζουν. Τα εργαστήρια είναι γεμάτα και πολλοί φοιτητές μένουν σπίτι τους, ο φόρτος είναι ασήκωτος. Τα deadline διαδέχονται το ένα το άλλο και έχουμε φτάσει σε σημείο να θεωρούμε φυσιολογικό να ερχόμαστε περιστασιακά και Σαββάτο στην σχολή για πρόοδο ακόμη και για μάθημα!
Λύση υπάρχει συνάδελφοι και είναι οι συλλογικές διεκδικήσεις. Είναι η δυναμική απάντηση των φοιτητών μέσα από τα συλλογικά τους όργανα και διαδικασίες όπως οι γενικές συνελεύσεις, τόσο για τα προβλήματα εντός της σχολής, όσο και για τα ευρύτερα εκπαιδευτικά και κοινωνικά ζητήματα που τα γεννούν! Υπάρχουν λόγοι να εξεγερθούμε, κόντρα στην σαπίλα που μας προτείνουν, για μια ζωή με αξιοπρέπεια.

ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ Γ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 24/11
ΣΤΙΣ 13:00 ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου