22/11/09

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ: ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΙ, ΕΧΘΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΔΩΣΑΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ:
ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΙ, ΕΧΘΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΔΩΣΑΝ

Τους τελευταίους μήνες έχει προκύψει ένα σημαντικό ζήτημα σχετικά με τα επαγγελματικά μας δικαιώματα, αυτό της παιδαγωγικής επάρκειας. Συγκεκριμένα το καλοκαίρι, με μία τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, το τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά , αναγνωρίζεται ως καθηγητική σχολή, που σημαίνει ότι οι απόφοιτοί του έχουν πλεονέκτημα στη μοριοδότηση για τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ για θέσεις καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με αυτούς όλων των υπολοίπων τμημάτων Πληροφορικής(οι απόφοιτοι από τα υπόλοιπα τμήματα χρειάζεται να παρακολουθήσουν την ΑΣΠΑΙΤΕ για να θεωρηθεί ότι έχουν παιδαγωγική επάρκεια). Κάτι τέτοιο συνιστά διάσπαση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και των διεκδικήσεων των πτυχιούχων ανάλογα με το τμήμα από το οποίο έχουν αποφοιτήσει. Πάνω σε αυτό το ζήτημα δε μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι, οι συλλογικές μας κινήσεις αποτελούν τον μόνο δρόμο προάσπισης των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων.

Ας δούμε όμως τα γεγονότα από την αρχή. Το συγκεκριμένο τμήμα ονομαζόταν “Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων” και το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ήταν ότι δεν αναγνωριζόταν ως τμήμα Πληροφορικής. Τον Δεκέμβριο του 2008 , λοιπόν, προκειμένου να αναγνωριστεί, μετονομάστηκε σε “Ψηφιακών Συστημάτων”, με ριζική αλλαγή του προγράμματος σπουδών του (πολύ περισσότερα μαθήματα πληροφορικής και ελάχιστα παιδαγωγικά ) πέτυχε την αναγνώριση του ως τμήμα Πληροφορικής με άμεση συνέπεια να αποκτήσει τα όποια επαγγελματικά δικαιώματα έχουν και τα υπόλοιπα τμήματα. Ωστόσο τον περασμένο Ιούλιο κατατέθηκε από το ΥΠΕΠΘ τροπολογία, με την οποία αναγνωρίζεται παιδαγωγική επάρκεια στους αποφοίτους του συγκεκριμένου τμήματος (εξαιτίας ιδιαίτερων σχέσεων με υψηλό στέλεχος του υπουργείου). Επομένως αυτή τη στιγμή έχει τα δικαιώματα όλων των υπολοίπων τμημάτων και την παιδαγωγική επάρκεια. Η συγκεκριμένη ενέργεια προτάθηκε και στηρίχθηκε από τη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, η οποία στο όνομα της προάσπισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των φοιτητών , προώθησε συντεχνιακές λογικές. Εμείς στεκόμαστε ενάντια σε κάθε λογική συντεχνίας απ' όπου και αν αυτή προέρχεται και ξεκαθαρίζουμε για άλλη μια φορά τη θέση μας για ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα για όλα τα τμήματα του ίδιου γνωστικού αντικειμένου.


Καταγγέλλουμε και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις προσπάθειες των εκάστοτε κυβερνήσεων και των δυνάμεων της αγοράς να απαξιώσουν τόσο το πτυχίο όσο και τις γνώσεις και ικανότητες των αποφοίτων. Αυτό αποτυπώνεται στις παράλληλες αλλαγές που προσπαθούν να προωθήσουν είτε στα ομόλογα πανεπιστημιακά ιδρύματα είτε στα δικαιώματα του κλάδου συνολικότερα. Το τμήμα μας σκοπεύει να κάνει κάποιες κινήσεις άμεσα. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε από το κ. Σφηκόπουλο στη τελευταία Γενική Συνέλευση Τμήματος, υπάρχει ένας νόμος , ο οποίος δεν έχει ενεργοποιηθεί ποτέ, αλλά ισχύει, σύμφωνα με τον οποίο, κάθε πανεπιστήμιο (όχι κάθε τμήμα, άλλα το πανεπιστήμιο στο σύνολο του), μπορεί να καταρτίζει ένα πρόγραμμα 2 εξαμήνων με παιδαγωγικά μαθήματα , το οποίο οι φοιτητές μπορούν να παρακολουθούν είτε παράλληλα, είτε μετά τις σπουδές τους και να αποκτήσουν μια βεβαίωση παιδαγωγικής επάρκειας. Ωστόσο κάτι τέτοιο σημαίνει ότι εμείς, ως αυριανοί απόφοιτοι του τμήματος , θα είμαστε διασπασμένοι σε αυτούς που έχουν τη βεβαίωση παιδαγωγικής επάρκειας και αυτούς που δεν την έχουν. Επομένως, σχετικά με την πρόταση του κ.Σφηκόπουλου (με τις ευλογίες της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ) τονίζουμε ότι στεκόμαστε απέναντι σε κάθε λογική διάσπασης του πτυχίου μας καθώς και των επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων. Ο νόμος που ευαγγελίζονται αμφότεροι στηρίζεται μεθοδευμένα επάνω στη λογική των αποφοίτων δύο ταχυτήτων. Από τη μία οι έχοντες το πιστοποιητικό διδακτικής επάρκειας αποκτημένο μέσα από δύο επιπλέον εξάμηνα τρεξίματος και εντατικοποίησης- λες και ο φόρτος εργασίας της σχολής είναι κάτι ανύπαρκτο και ο ελεύθερος χρόνος απεριόριστος- και από την άλλη πλευρά οι απόφοιτοι δίχως την εν λόγω πιστοποίηση αναζητώντας μία θέση εργασίας στον εκπαιδευτικό τομέα ξεκινώντας δέκα σκαλιά παρακάτω στην κλίμακα της “ανταγωνιστικότητας”. Μέσα, λοιπόν, σε αυτό το σκηνικό ο φοιτητής της σχολής καλείται με βάση αυτόν τον νόμο να “κυνηγήσει” άλλα δύο εξάμηνα μαθημάτων με αντίτιμο μία βεβαίωση που αύριο θα τον χρήσει πιο αναλώσιμο απ' ότι ήδη είναι στην αγορά εργασίας, με πολυδιασπασμένα εργασιακά δικαιώματα με την προοπτική να μην έχει κανέναν σύμμαχο στις αυριανές του διεκδικήσεις, πιόνι ενός ψεύτικου ανταγωνισμού στη μεγάλη σκακιέρα των δυνάμεων της αγοράς. Στην συγκεκριμένη περίοδο, επομένως – παράλληλα με την ευρύτερη μείωση των θέσεων εργασίας στο δημόσιο και στην εκπαίδευση – στην οποία επιχειρείται χτύπημα στα προφανή δικαιώματα μας στην διδασκαλία σε Γυμνάσια και Λύκεια, μονόδρομος και απάντηση των φοιτητών θεωρούμε πως πρέπει να είναι η κατοχύρωση της παιδαγωγικής επάρκειας στο πτυχίο της σχολής. Η θέση μας είναι ότι η παιδαγωγική επάρκεια πρέπει να είναι κατοχυρωμένη στο πτυχίο μας, για όλους μας. Ήδη υπάρχουν στον οδηγό σπουδών κάποια μαθήματα σχετικά , ενώ αρκετοί διαλέγουν και ελεύθερα μαθήματα από το τμήμα παιδαγωγικών. Προτείνουμε περαιτέρω εμπλουτισμό του οδηγού σπουδών με ανάλογα μαθήματα , ώστε να κατοχυρώνεται στο πτυχίο μας η δυνατότητα να μπορούμε να διδάξουμε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.


Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που προκύπτει πρόβλημα σχετικά με τα επαγγελματικά μας δικαιώματα. Το 1999 το ΤΕΕ, ήθελε να αποδώσει επαγγελματικά δικαιώματα πληροφορικής στους αποφοίτους όλων των πολυτεχνικών σχολών(ηλεκτρολόγους, μηχανολόγους, ναυπηγούς κλπ κλπ), εξαιρώντας τους πληροφορικούς. Αυτό το σχέδιο νόμου έφτασε στη βουλή και αποσύρθηκε τελευταία στιγμή καθώς είχε γίνει πολύ μεγάλη κινητοποίηση από τους πτυχιούχους πληροφορικής και τα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά τμήματα. Συγκεκριμένα, την ημέρα της ψήφισης του νομοσχεδίου είχαν μαζευτεί έξω από την βουλή, φοιτητές και πτυχιούχοι τμημάτων πληροφορικής και ενημέρωσαν τους βουλευτές για το τι συμβαίνει και ζητούσαν την καταψήφιση του. Το 2007, σχεδιάστηκε ένα προεδρικό διάταγμα το οποίο καθόριζε τις δεξιότητες των αποφοίτων τμημάτων πληροφορικής, τηλεπικοινωνιών, ηλεκτρολόγων και όλων των τμημάτων συναφών αντικειμένων, σύμφωνα με το οποίο , οι απόφοιτοι πολυτεχνικών τμημάτων είναι ικανοί να εργαστούν σε όλο το φάσμα του αντικειμένου τους σε θεωρητικό, τεχνολογικό και εφαρμοσμένο επίπεδο, ενώ οι απόφοιτοι πανεπιστημιακών τμημάτων μόνο σε θεωρητικό επίπεδο και αυτό μόνο υπό την επίβλεψη αρμόδιου μηχανικού. Το θέμα καθυστέρησε αρκετά, και έπειτα από μια μαζικότατη κινητοποίηση του συλλόγου μας στη καθοριστική συνάντηση του Συμβουλίου Ανώτατης Εκπαίδευσης, το Προεδρικό Διάταγμα αναθεωρήθηκε, και ουσιαστικά αναγνωρίζει τις ίδιες δεξιότητες στους αποφοίτους. Και στις 2 περιπτώσεις, δεν ήταν οι εκπρόσωποι και τα διάφορα συμβούλια, αλλά οι μαζικές κινητοποιήσεις αυτές που διαδραμάτισαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη προάσπιση των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων και εν τέλει πέτυχαν θετικά αποτελέσματα.


Δική μας θέση απέναντι σε όλη αυτή τη διαδικασία, ως φοιτητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι, είναι ότι οφείλουμε να διεκδικήσουμε ένα πτυχίο που να μας κατοχυρώνει μία καλύτερη εργασιακή προοπτική και να προσπαθήσουμε να διευρύνουμε το πεδίο απασχόλησής μας. Να παλεύουμε για ένα πτυχίο που θα έχει όλα τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα του γνωστικού μας κλάδου. Να απαντάμε με μαζικές γενικές συνελεύσεις, με ανοιχτές διαδικασίες ενάντια στις αδιαφανείς λογικές των παρασκηνιακών διακανονισμών μεταξύ “παραγόντων” και “ειδικών”- που τελικά μπορεί να βάζει άλλους να αποφασίζουν για εμάς, ενάντιά μας. Ο δυναμικότερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος διεκδικήσεων είναι ο συλλογικός δρόμος της συνεργασίας και της αλληλεγγύης, πάνω απ' όλα, με όλους τους αποφοίτους Πληροφορικής και γενικότερα τους εργαζομένους, κόντρα στη νοοτροπία του ατομικού αγώνα κυνηγιού δικαιωμάτων και της τεμάχισης-απαξίωσης του φοιτητικού σώματος και ακόλουθα των εργαζομένων.



Προτείνουμε κάλεσμα και συντονισμό με τους Συλλόγους Φοιτητών των υπόλοιπων σχολών Πληροφορικής στην Ελλάδα για το ζήτημα των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων και τη διεξαγωγή παράστασης διαμαρτυρίας στο αρμόδιο Υπουργείο.


ΑΝεξάρτητη ΑΡιστερή ΣΥσπείρωση Πληροφορικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου